סוף עונת הפרסומים

פתקי הצבעה לכנסת

מאת: עו"ד יוסי חכם

ראשי ערים בישראל לא סובלים ממחסור בפרסום, הרי כל אירוע עירוני יכול להפוך בקלות לאמצעי פרסום עבור העומד בראש, די בצירוף שמו ותמונתו כדי לקחת קרדיט על כל פרויקט או אירוע המתקיים בעירו.

אממה, הפרסום בחינם לראשי העיר נמצאים כעת בסיכון, מאחר ורק לאחרונה (17/12/19), ניתנה החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר (ער"מ 11/21 ו-תר"מ 1/22), שנדונו בה מספר שאלות משפטיות, הנוגעות לסוגיית תעמולת בחירות אסורה ברשויות המקומיות.

במוקדה של ההחלטה, עמדה לדיון השאלה המשפטית, האם ציון שמו של ראש עיריית אשקלון, על-גבי שלטי חוצות שמפרסמת העירייה ברחבי העיר, אודות מעשיה והישגיה השונים של העירייה, מהווה תעמולת בחירות אסורה, הנוגדת את הוראת סעיף 2א' לחוק הבחירות (דרכי תעמולה), התשי"ט-1959 (להלן: "חוק דרכי תעמולה") וזאת גם אם השלטים והפרסומים נעשו זמן רב לפני מועד הבחירות. השופט מלצר קבע בהחלטתו, מספר כללים מנחים לצורך מענה על השאלה הנ"ל שנדונה בפניו.

לדברי השופט מלצר, השימוש בשמו ובדמותו של נבחר הציבור בפרסומי הרשות, מותר רק במקרים בהם הפרסומים כרוכים בעלות זניחה ביותר, או שהם נעשים לשם מימוש מטרה טקסית וייצוגית מתוקף תפקידו כראש הרשות. בעברית פשוטה מדובר על ברכות בחגים ומועדים, או חלילה, בזמן משבר או אסון.

מצד שני קבע השופט מלצר, כי פרסום על גבי מודעות מודפסות ותשדירים בתשלום הממומנים מכספי ציבור, המפארים, או מתארים מיזם, הישג, או תוכנית עירונית לביצוע, אסור שיכללו או יציינו את שמו ודמותו של ראש הרשות, או כל גורם פוליטי אחר עם אותם הישגים, בכל תקופה שהיא, קל וחומר בתקופת בחירות.

בהחלטתו הדגיש השופט מלצר, כי אין פסול במתן אינפורמציה לקהל הבוחרים לשם מימוש תכלית של שמירת קשר עם התושב, אך יש להיזהר שלא להצביע על ראש העיר כמי שאחראי באופן בלעדי על הישגי הרשות.

בערר המדובר קבע השופט מלצר, שמכיוון והעירייה הוציאה סכום כסף ניכר הנאמד בעשרות אלפי שקלים בפרסום מודעות הנושאות את שמו של העומד בראשה, החשש מפני הקניית יתרון בלתי הוגן לראש הרשות על פני מועמדים אחרים, לצד טעמים נוספים שפורטו בהחלטה, מחזקים את התכלית התעמולתית שבבסיס הפרסומים, ולכן, פרסום שלטי החוצות תוך ציון שמו של ראש העירייה, מהווה תעמולת בחירות אסורה, הנוגדת את חוק דרכי תעמולה.

וראשי הערים? הם יצטרכו כנראה לעבוד קשה יותר כדי לפאר ולהלל ולשבח את עצמם, אולם ייאלצו להיות ראשי עיר טובים וקשובים, אם ברצונם לזכות בעוד קמפיין בחירות, כי הפרסום בחינם כבר לא יהיה כל כך זמן ופשוט.

השופט מלצר דן גם בשאלה האם רשות מקומית רשאית לממן דף פייסבוק פרטי של ראש רשות מקומית וקבע, כי רשות מקומית לא רשאית לתחזק ולתפעל דף פייסבוק לצרכיו הפוליטיים של ראש העיר, ואפילו לא להסב דף פייסבוק פרטי-פוליטי לדף פייסבוק רשמי של ראש העיר.

ברשויות מקומיות רבות שופכים כספי ציבור רבים על מודעות פרסום ושלטים, שערכם האינפורמטיבי שואף לאפס ואין להם תכלית, מלבד האדרת שמו של ראש העיר. מדובר בהחלטה חשובה מאין כמוה, שבראייה לטווח הארוך תקל על המתמודדים לראשות עיר המתחרים בראש עיר מכהן, אך יש בה, אם ישכילו הרשויות ליישמה, כדי להביא חסכון משמעותי בכספי התושבים.

עו"ד יוסי חכם

עו"ד יוסי חכם הוא שותף במשרד עורכי הדין חכם את אור-זך ומרצה למשפטים, שימש כיו"ר ועדת הבחירות של עיריית חיפה בבחירות המוניציפליות האחרונות.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp