ביטוח בריאות קבוצתי – כלי קפיטליסטי להשגת יעדים סוציאליסטיים

רופאה וילדה

מאת: עו"ד אריק בן עזרא

מחלקת המחקר של חברת הייעוץ פרש קונספט – שבעים אחוז מבעלי ביטוח בריאות פרטי בפרפריה נמנים על חמשת העשירונים התחתונים.  הודות לביטוחי בריאות פרטיים שאלפי עובדי צווארון כחול, מבוטחים בהם במסגרת מקום העבודה שלהם כהטבה של המעביד,  הם יכולים ליהנות משרותי בריאות יקרים ומצילי חיים שלא היו יכולים להיחשף להם בשום דרך אחר.

זה מכבר התפרסם דו"ח פני החברה של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אשר קבע את מה שכולנו יודעים שקיים פער גדול בין המרכז לפריפריה. הדו"ח קבע שהוויתור על טיפולים רפואיים בגלל העדר אפשרויות מימון גבוה פי שלוש בפריפריה לעומת המרכז, שיעור מיטות האשפוז בפריפריה לכל אלף איש נמוך פי 7 בהשוואה למרכז, המודעות לבריאות בפריפריה נמוכה משמעותית בהשוואה למרכז ובאה לידי ביטוי בשיעור מעשנים גבוה יותר, ובשיעור שמנים גבוה יותר ושיעור בעלי ביטוח משלים הפריפריה נמוך מזה שבמרכז.

מדינת ישראל מתמודד מה כמה עשורים עם סטיגמות  שגויות שהושרשו בה מסיבות פוליטיות שהיו נכונות אז, שקשה מאוד להתנער מהם. בין הסטיגמות הללו: ביטוח בריאות פרטי הוא לעשירים בלבד, ביטוח בריאות פרטי פוגע ברפואה הציבורית, ביטוח בריאות פרטי פוגע  בשוויון, שרותי רפואה פרטיים בבתי חולים ציבוריים (שר"פ) יגרמו רפואה טובה יותר לעשירים על חשבון העניים.

אף אחת מהסטיגמות הללו אינה נכונה, כולם שימשו ובחלק מהמקרים משמשות גם היום לצרכים פוליטיים של פוליטיקאים שמתיימרים להיות "חברתיים" אבל, הלכה למעשה, גורמים נזק עצום לחברה ובעיקר לשכבות החלשות יותר בחברה. 

לא יהיה פשוט לשנות את הסטיגמות הללו כי מסובך להסביר את הטעות כאשר המסר נראה כה הגיוני אפילו שהוא שגוי.

ביטוח בריאות פרטי ממש לא לעשירים בלבד, ביטוח בריאות פרטי לא הורס את הרפואה הציבורית אלא משפר אותה ואם ינוהל נכון על ידי הרגולטוריים יכול להוות את הבסיס הכלכלי להבראת מערכת הבריאות הציבורית. ושירותי רפואה פרטיים בבתי החולים הציבוריים  (שר"פ) לא יפגעו בשוויון אלא יעצימו אותו. 

מחלקת המחקר של חברת הייעוץ למדיניות בריאות פרש קונספט שבבעלות ד"ר אודי פרישמן  קבעה ששבעים אחוז מבעלי ביטוח בריאות פרטי בפרפריה נמנים על חמשת העשירונים התחתונים.
הכיצד? קיימים היום במדינת ישראל לא מעט חברות גדולות ואחראיות שמממנות באופן מלא או חלקי ביטוח בריאות פרטי קבוצתי לעובדיהם. מאחר ומרבית העובדים בחברות הללו הם עובדי צווארון כחול מהשכבות הסוציו אקונומית הנמוכות ומפעלי היצור של החברות הללו ממוקמים בעיקר בפריפריה, הרי שזו הדרך של תושבי הפריפריה להיות מבוטחים בביטוח בריאות פרטי קבוצתי, כאשר בשום חלופה אחרת לא היו יכלים ליהנות ממה.

ביטוח הוא כאמור כלפי קפיטליסטי להשגת יעדים סוציאליסטיים. ביטוח הוא מצב בו הרבה אנשים משלמים מעט כסף על מנת שמעט אנשים ייהנו מהרבה כסף אם וכאשר קורה מקרה הביטוח המזכה. אין דבר יותר שוויוני, אין דבר יותר סוציאליסטי מההתנהלות הזו שמזכירה אפילו את ימי הסוציאליזם העמוק שכמעט עבר מן העולם. 

הודות לביטוח בריאות פרטי עשרות אלפי עובדי צווארון כחול, יכולים ליהנות מכיסוי לתרופות מצילות חיים שאינן כלולות בסל הבריאות, ליהנות מהאפשרות להתייעץ עם מומחים בעלי שם שכל ביקור אצלם באופן פרטי עולה הרבה מאות רבות של  שקלים ובמידת הצורך לעבור ניתוח מורכב בחו"ל שבשום דרך אחרת לא היו יכולים לבצע אותו.

הגיע הזמן שקובע המדיניות של מערכת הבריאות יפנימו שביטוח פרטי הוא לא אויב העם, ביטוח פרטי הוא לא אויב של מערכת הביאות הציבורית,  ביטוח בריאות פרטי יכול להשתלב מצוין במארג רפואי סוציאלי שיבטיח רפואה טובה יותר לכל אזרח במדינה בין אם הוא עשיר ובין אם הוא עני בין אם הוא תושב המרכז ובין אם הוא תושב הפריפריה.   

וזה בדיוק הזמן לקרוא גם לאותם ארגונים, חברות ומקומות עבודה שטרם ערכו ביטוח בריאות קבוצתי לעובדיהם, זה הזמן זו התרומה שלכם לשוויון רפואי של העובדים שלכם בישראל. מערכת הבריאות לעולם א תוכל לתת את הרפואה האולטימטיבית, תמיד יהיו חוסרים, תמיד יהיו תרופות לא בסל ותמיד יהיו שירותים רפואיים שהמערכת לא תכול להציע לאזרחי המדינה, הדרך להתגבר על הפער הוא באמצעות אחריות שיגלה כל מעסיק כלפי עבדיו. 

עו"ד אריק בן עזרא
קרדיט צילום: לני מידן

הכותב הינו מנכ"ל חברת פרש קונספט.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp