מעונות היום הפרטיים בישראל

"מעונות היום הפרטיים בישראל" כגופים כלכליים נוספים סובלים מחוסר ודאות ופגיעה כלכלית משמעותית בעקבות משבר הקורונה. הורים בחל"ת או שפוטרו, שפרנסתם נפגעה נאלצים לצמצם בהוצאות ומשאירים את ילדיהם בבית. רבים אחרים חוששים לשלוח את ילדיהם למעון, בקרע האיום החוזר ונשנה של האפשרות להטלת סגר נוסף – בפועל הפגיעה במעונות היום הפרטים בישראל, אנושה. חובה לזכור כי מחד מעונות היום הפרטיים, אינם נתמכים כלל ע"י המדינה, ומנגד הם עמוד השידרה של כלל מערך מעונות היום בישראל כאשר חלקם הינו 77% מכלל המעונות בישראל (פרטיים וציבוריים).
מעונות היום הינם צלע משמעותית במשולש קהילה-חברה-כלכלה. פגיעה באחד מהקודקודים הינה סכנה מיידית למשולש כולו. חלילה תהייה קריסה המונית של מעונות היום הפרטיים, הרי שמשפחות רבות יאלצו להשאיר את אחד מבני הזוג בבית. מיותר להרחיב על השלכות הקשות של הדבר על הכלכלה והחברה הישראלית. לא מדובר "בעוד עסק" שנסגר ועובדיו מפוטרים, כי אם בקריסת "עסק" מפעל חיים חינוכיים המביא לתגובת שרשרת כלכלית וחברתית עם גלי הדף על מעגלים רבים.
אלפי משפחות יעמדו בפני שוקת שבורה כאשר לא יהיה להם פתרון ראוי לילדיהם. נוסיף לזה את מגבלות הקורונה המונעות סיוע משפחתי – מודל הסבא / סבתא. הורים וילדיהם יאלצו להישאר בבית, האבטלה תתרחב מכאן נזקי מקרו – הקטנת ההכנסה המשפחתית, צמצום בהוצאות הבית, והקטנת צריכה נרחבת במשק.

אלפי מחקרים וניסויים, הוכיחו עד כמה חשובה ההתפתחות המוקדמת לעתידם של פעוטות. מטפלות בבתי התינוקות אינן תחליף מיטבי למעונות היום. למעונות היום יש השפעה על התפתחות התינוק למשך כל ימי חייו: החל משמירה על שלומם, בריאותם, המשך בהקניית ערכים, כישורים חברתיים ומיומנויות פזיות, מוטוריות ורגשיות המובילות בטווח הרחוק להישגים בלימודים והמשך חייו של הפעוט.
מדינת ישראל נמצאת במשבר כלכלי מהחריפים שידעה אם לא החריף שבהם. זה הזמן להקל בנושאים שבהם אין חובה, זה הזמן למנהיגות אמיצה, כזו שתביא להפחתת בירוקרטיה ותאפשר לגופים חיוניים להמשיך ולהחזיק את הראש מעל המים, להמשיך ולחיות, להמשיך ולסייע בחיזוק הכלכלה והחברה בישראל.
מעונות היום הם חלק מרכזי ובלתי נפרד מהמערכת החינוכית בישראל. הם התשתית הפדגוגית עליה נבנה אופיו ועתידו של הילד. הם כלי מרכזי המאפשר את התפתחות וקידום הפעוטות בגיל הרך, בעיקר בתקופת משבר לאומי/עולמי כזה שבו אנו נמצאים.
על מנת להמשיך ולאפשר להם לפעול חובה כבר כעת לפצותם על נזקיי הקורנה שספגו עד כה ולהניח תוכנית לפיצוי בגין בידוד או סגר נוסף. כמו כן, בעת משברית ואי ודאות שכזאת אין זה הזמן לבטל את כל אותם רגולציות שהוטלו עליהם בשנים האחרונות. עמידה על מימושם המיידי של אותם חוקים ותקנות שמועד תכולתן בפתח בחודשים הקרובים יביא לקריסתם וסגירתם של מעונות יום רבים בעיקר באזור סוציואקונומיים פחות חזקים ומשפחות לא יוכלו לעמוד בהעלאת שכר הלימוד המתחייב לצורך מימון השינויים. זה הזמן לאפשר להם לפעול ללא אישור חורג במקומות שהותאמו לצורך פעוטון מבלי להגביל את הדבר ל -20 ילדים, מגבלה זו תהפוך את השירות הניתן במעונות היום הפרטיים לזכות השמורה רק לעשירים. בעת הזאת חובה לדחות את יישום חוק המצלמות (חוק שללא תקצוב ראוי לכל שכבות האוכלוסייה, יטיל עול כלכלי משמעותי על הפעוטונים), זה הזמן לסייע למעונות בהכשרת כוח אדם איכותי, זה הזמן לסייע לענף מרכזי בכלכלה הישראלית ולאפשר לו לצלוח את מגפת הקורונה. ללא מקום מסודר ומוסדר עבור הילדים, ההורים לא יוכלו לצאת בראש שקט לעבודה ולהניע את גלגלי המשק. מכאן כי לצד הילדים, ההורים והמחנכים, המרוויחים הגדולים ממהלך התמיכה במעונות היום הפרטיים בישראל, יהיו המעסיקים, הכלכלה הישראלית והציבור כלל.

 

יניב בר אור

מנכל התאחדות מעונות היום הפרטיים

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp