מנהלי קהילות? מקדמים פרויקט קליטה ובנייה בקיבוץ? כללי המשחק השתנו! מודל התקשרות המספק סל שירותים מלא נותן מענה תכנוני, ניהולי וביצועי לכל שלבי הפרויקט

פרויקט ניצנים 2_קרדיט קורום

 

מנהלי קהילות ורכזי צמיחה ופיתוח קהילה בקיבוצים אמונים על עתידם והמשכיותם של קיבוצים רבים. מדובר במשימה לא פשוטה בהתחשב בכל הגורמים המעורבים בפרויקט ביניהם: מנהלת הקיבוץ, הדיירים הבונים, חברי הקיבוץ הוותיקים, עבודה מול הרשויות לקבלת היתרים, מתכננים, אדריכלים, קבלני תשתיות, חברת הבנייה, ספקים ועוד.

כדי לנהל בהצלחה את הממשק בין כל הגורמים המעורבים נדרש ניסיון, ידע מקצועי, חשיבה יצירתית בפתרון בעיות תוך כדי תנועה וחזון. חברת קורום הנדסה וניהול המתמחה בפרויקטים של קליטה וצמיחה בקיבוצים השיקה מודל התקשרות המספק סל שירותים מלא הנותן מענה תכנוני, ניהולי וביצועי לכל שלבי הפרויקט. סל השירותים בנוי על עבודה משותפת ורציפה בין מנהלת הקיבוץ והדיירים הבונים כאשר את הפרויקט כולו מתכללת קורום דבר המאפשר למנהלי הקהילות ורכזי הצמיחה ראש שקט מדאגות.

 

"הרעיון לפתח את מודל ההתקשרות של סל שירותים מלא עלה מתוך הצורך בשטח", אומר נמרוד רבר, מנכ"ל קורום, "בעשור האחרון הקיבוצים עברו שינויים מבניים וארגוניים ופתחו את שעריהם לקליטה נרחבת. ואפשר לראות בבירור כי מגמת הקליטה לקיבוצים בכל רחבי הארץ נמצאת בעלייה ובשנת הקורונה אף ביתר שאת. משפחות המחפשות חיי קהילה, חינוך איכותי, קרבה לטבע ואיכות חיים מחשבות מסלול מחדש, עוזבות את העיר ועוברות לקיבוץ".

 

הקיבוצים שפתחו את שערי הקליטה נדרשו לעשות התאמות לרוח התקופה ולסגנון החיים בקיבוץ המתחדש תוך שמירה על האופי הייחודי שלו והתחשבות כמובן בצרכים המשתנים של הנקלטים. כל זאת במטרה להצמיח את הקהילה הוותיקה ולחזק אותה מבחינה חברתית וכלכלית.

רבר: "כאשר מתקבלת החלטה על הרחבת הקהילה בתהליך של קליטה ובנייה ברור שמדובר במשימה קהילתית בעלת השלכות חברתיות וכלכליות רציניות. דבר המצריך יכולת תכנון, ניהול וביצוע תוך התייחסות לכלל ההיבטים: חברתי-קהילתי, משפטי-ארגוני, כלכלי-פיננסי ופיזי-הנדסי. מודל סל שירותים מלא מתבסס על ניסיון של כ-15 שנה בניהול פרויקטים של קליטה ובנייה בקיבוצים והוא מותאם במיוחד לצרכים של הקהילות הצומחות במרחב הכפרי".

 

קיבוץ ניצנים הוא דוגמה אחת הממחישה תהליך של צמיחה דמוגרפית שחל בשנים האחרונות. ההחלטה להתחיל בתהליך של קליטה ובנייה בניצנים התקבלה לפני כ-10 שנים ועלתה בעקבות הצורך המיידי לשמור על הקהילה ועל חוסנה. המטרה הייתה לבנות שכונת הרחבה לבני ובנות הקיבוץ כאשר הקיבוץ יעשה זאת בכוחות עצמיים ויפעל מול כל הגורמים הקשורים לתהליכי הקליטה והבנייה. לאחר שני ניסיונות, הפרויקט לא יצא לפועל מה שהצריך לבחון דרך אחרת.

 

"תהליך הקליטה והבנייה הוא תהליך משמעותי מאוד עבוד הקיבוץ", אומר רוקו סופר, מנהל עסקי בקיבוץ ניצנים, "נדרשת הכנה משמעותית בשני מישורים, גם במישור הקליטה וגם במישור הבנייה. הכנה המתחשבת בכל הגורמים המעורבים: מנהלת הקיבוץ, חברת הבנייה, הדיירים הנקלטים, החברים הוותיקים, תוך שמירה על צביון הקהילה והייחודיות שלה. לאחר שחשבנו מחדש בחרנו בחברת קורום להיות החברה המנהלת והמבצעת של הפרויקט כולו. חברה אחת, הנותנת סל שירותים מלא ומרכזת את כל ההיבטים של התכנון, הניהול והביצוע. בתוך כך עוסקת גם בשיווק הפרויקט, פיתוח התשתיות, תכנון הדגמים, שלבי הבנייה כולל פיקוח ועד לשלב מסירת הבתים למשפחות הנקלטות. אומנם הפרויקט עבר לניהול וביצוע של קורום אך מנהלת הקיבוץ והמשפחות הבונות היו ועודן שותפות מלאות לכל אורך התהליך. שיתוף הפעולה המלא בא לידי ביטוי במיוחד כאשר עולות בעיות ונדרש למצוא פתרונות מיידיים המקובלים על כל הגורמים המעורבים".

 

נכון להיום פרויקט קורום בקיבוץ ניצנים נמצא בעיצומו. בשלב הראשון נבנו 38 יחידות דיור והוא אוכלס במלואו. השלב השני, הכולל 30 יחידות דיור נוספות נמצא בשלבי בנייה ופיתוח אחרונים ובקרוב יאוכלס עלי ידי המשפחות. בסך הכול נקלטו לשכונה החדשה בניצנים 68 משפחות.

 

קיבוץ גבולות שנמצא בחבל אשכול מצוי גם הוא בתהליך של קליטה ובנייה. לפני למעלה מעשור הבינה קהילת גבולות שכדי לשמור על מורשתו של הקיבוץ ולהבטיח את עתידו יש להצמיח את הקהילה ולהתרחב. עד שמצאו את המסלול המתאים ביותר עבור הקהילה הם עברו כמה תהליכים בתוכם פרויקט "בנה ביתך" ל-17 משפחות. לאחר ביצוע שלב זה ומתוך רצון ליעל את התהליך ולהמשיך להצמיח את הקהילה פנו למודל "קליטה ובנייה" והתחילו בתהליך שיווק שלב א' שכלל 24 יחידות דיור שייבנו בשכונת רימון.

 

דני עמרי, מנהל עסקי קיבוץ גבולות: "כאשר הקיבוץ החליט להמשיך בפרויקט הקליטה והבנייה במתכונת שונה, חיפשנו חברה שתתכלל את הפרויקט בכל ההיבטים, החל משיווק הפרויקט, דרך ליווי פיננסי, תכנון, אדריכלות, ביצוע ופיקוח ועד לגמר. אך היה לנו ברור שעבודה משותפת בין מנהלת הקיבוץ לחברת קורום ולדיירים הבונים היא הבסיס לקידום הפרויקט ולהצלחתו. לכן מינינו רפרנטים מטעם המנהלת והדיירים שיהיו שותפים ומעורבים בכל השלבים בפרויקט. כל מי שעוסק בתהליך בנייה יודע שמדובר בפרויקט מורכב ולעיתים קורים דברים בלתי  צפויים שצריך לפתור בדרכים יצירתיות ובלוחות זמנים קצרים תוך שמירה על האינטרסים של כל אחד מהגופים המעורבים בפרויקט. מדובר במלאכת מחשבת, ובזכות שיתוף הפעולה הרצוף וההדוק בין הגורמים  מצאנו פתרונות תוך כדי תנועה תמיד הגענו להסכמות מצאו את שביל הזהב כדי לקדם את הפרויקט". נכון להיום שלב הפיתוח הציבורי בשכונת רימון נמצא בעיצומו ובקרוב השכונה תאוכלס. 

נכון להיום בשלב הראשון בפרויקט קורום בגבולות נבנו 9 יחידות דיור שיאוכלסו בקרוב. שלב השיווק לקראת סיום והקיבוץ נמצא בימים אלה בתהליכי הקליטה של המשפחות האחרונות. בסך הכול ייבנו בפרויקט 24 יחידות דיור על פי מגוון דגמים צמודי קרקע על מגרשים של 500 מ"ר כל אחד.

"פרויקט של קליטה ובנייה במודל ההתקשרות של סל שירותים מלא מעלה לעיתים חשש בקרב מנהלת הקיבוץ לניגוד אינטרסים בין הגוף המתכנן שהוא גם המנהל וגם המבצע. אך החשש אינו מוצדק", אומר רבר, "לצורך כך ייצרנו מפרטים איכותיים המתבססים על ניסיוננו הרב והוצאנו את הפיקוח בצורה מובנית מחוץ לסל השירותים של קורום. למעשה הצמדנו את האחריות לחוק המכר בדומה לפעולות שעושים אצל יזמים שהם גם קבלנים וכך הבקרה על הביצוע היא שירות חיצוני ובלתי תלוי. זה נותן מענה מצוין ומאפשר ליהנות מהיתרונות של אחריות כוללת של המוצר בלי חשש שיהיו דברים שנופלים בין הכיסאות".  

 

 

בימים אלה קורום מובילה פרויקטים של קליטה ובנייה במודל סל שירותים מלא במספר קיבוצים ברחבי הארץ ביניהם בקיבוץ בית קמה, חולדה וחורשים. "השותפות המלאה עם מנהלת הקיבוץ והמשפחות הנקלטות כבר מהשלב הראשון הוא שמוביל להצלחת הפרויקט" אומר רבר, "התהליך מתחיל בגיבוש החזון וממשיך דרך תהליכי התכנון, הרישוי והביצוע, כל אלה תוך ניהול מלא של תקציב הפרויקט, העמדת פתרונות מימון לבנייה, ליווי מלא וצמוד של הקיבוץ והדיירים, סיוע בתהליכי הקבלה והקליטה לקיבוץ ולפרויקט ועוד. אנחנו גאים להיות שותפים להצמחת הקהילות בקיבוצים ולעשות זאת תוך שמירה מרבית על צביון הקהילה ובהתאם לצרכים הייחודיים שלה".

בתמונה: פרויקט קורום בניצנים

קרדיט צילום: קורום

 

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp