אתי-פינקלשטיין-צילום-עצמי

כשיזמות פוגשת רב תרבותיות / אתי פינקלשטיין

כמות היזמים והיזמות הרב תרבותיים שנרשמו להתקבל לתוכנית הרב תרבותית הראשונה בארץ הפתיעו גם את העוסקים במלאכה. מסתבר שהרצון ליזום גדול מאי פעם, בעיקר בקרב הצעירים המחפשים להירשם ללימודים משמעותיים, גם כשהם צריכים להתערבב בתרבויות אחרות.

החברה הישראלית כוללת מגוון תרבויות ודתות, אך בתי הספר מפרידים בין התרבויות השונות וכל אחת מהן מייצרת מוסדות חינוכיים התואמים את ההווי ומשמרת את הזהות התרבותית שלה. בגיל בית הספר כל ילד לומד במוסד חינוכי המשויך לתרבות שלו והדבר יוצר מרחק בין התרבויות. כך ילדים למגזר הערבי כמעט ולא פוגשים ילדים יהודיים, עד שהם מגיעים אל האוניברסיטה.

לפני פתיחת התוכנית באוניברסיטת תל אביב, היינו מטרדים מהעובדה שמדובר בתוכנית רב תרבותית, המציבה לנו חזית נוספת בהתמודדות מול היזמים. בדרך כלל בתוכניות מסוג אקסלרטור, אנו מתמודדים עם חשיפת הסטארט אפ, אבל כעת, בנוסף לכך שהיינו צריכים להתמודד עם העובדה שיזמים מצטרפים לרעיונות של אחרים, היינו צריכים להתמודד עם העובדה שמדובר בתוכנית רב תרבותית.

לשמחתנו, התוכנית הרב תרבותית במרכז היזמות באוניברסיטת תל אביב הוכיחה אחרת. הסטודנטים שביקשו להירשם לתוכנית הוכיחו שהרעב להיות חלק מהאקו סיסטם גובר על הכל, חוצה מגזרים ודתות, גם אם מדובר על לוותר על מיזם משלך ולהצטרף למיזם אחר, העיקר לקחת חלק בתוכנית ולבנות מיזם אמיתי. זה לא ברור מאליו בכלל, לאור העובדה שעד גיל האוניברסיטה, לא נחשפו הסטודנטים לתרבויות אחרות לצדם.

הבנו שכשיש מטרה משותפת כל המחיצות נופלות, כל אחד לוקח תחום אחריות וזה מצליח. אם כולם היו חושבים ככה, אפשר היה להצליח בעוד תחומים, אולי אפשר היה להשיג שלום. בלי רעשי רקע, רק לראות אנשים באמת ולא לפי המגזר, הדת או העדפה מינית.

הטבעיות שהמשתתפים בתוכנית התחברו אחד לשני ויצרו קבוצות, ללא עזרה או דחיפה, האמון והישירות בין משתתף למשתתף, הראו שאפשר גם אחרת, שאם יש תשוקה, כל החומות נופלות.

מאז נפתחה התוכנית הרב תרבותית, כל הזמן קיים צורך ביצירת עוד ועוד מקומות מקבלים ומאפשרים לסטודנטים, והם אלו שבסופו של דבר יצרו מצב מנצח ויטשטשו את ההבדלים ביניהם, כי כולם מגיעים לאותה מטרה. מנגד, כמות המנטורים שביקשו לקחת חלק בתוכנית ולקדם את פעילותה מראה שיש קרקע פורייה לייצר עוד ועוד הזדמנויות לשני הצדדים. 

זה הזמן להשתמש במשאבים שיש לנו במדינה מתחת לידיים ולא לחפש עובדים מרחבי העולם, בטח בעולם של היום שמזמן הפך לכפר גלובאלי והכל און ליין. יש להכשיר חשיבה יזמית בכל מוסד ישראלי, כי כשחושבים יזמות, זה פותח את הראש ואת האפשרויות לכולם.

המסקנה המתבקשת היא, שפתיחת תוכניות נוספות של עבודה רב תרבותית, כתף לצד כתף, תייצר כוחות מובילים. איחוד כוחות ללא הבדל דת גזע ומין. תאפשר לנו להמשיך ולהתחזק כסטארטאפ ניישן.

הכותבת היא מנהלת האקסלרטור jumpTAU של מרכז היזמות באוניברסיטת תל אביב ושנקר ובחסות שגרירות ארצות הברית.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
Share on whatsapp
WhatsApp